Keep Calm and Carry On tijdens MPI Event: Sphere of Influence

Koerswijziging MPI in jubileum jaar

In 2020 bestaat MPI Nederland 25 jaar, een mooie aanleiding om van koers te veranderen door minder evenementen te organiseren, maar wel meer kwaliteit en originaliteit om de proeftuin van het vakgebied te zijn. Daarmee wordt voort geborduurd op de prijswinnende formule van de European Meetings & Events Conference (EMEC19) van vorig jaar. MPI Nederland heeft voor 2020 drie grote events op het programma staan – in het eerste, tweede en vierde kwartaal, waarbij experience design, eventmarketing en risk & regulation terugkerende thema's  zijn. In het derde kwartaal vindt van 8 tot en met 10 juli de summerschool plaats met twaalf trainingen en masterclasses (onder andere Event Design Canvas).

Thijs Peters, nieuwe voorzitter

Naast een nieuwe koers krijgt MPI ook een nieuwe voorzitter en directeur. Na de gebruikelijke termijn van 2 jaar draagt Robbert Weddepohl de voorzittershamer over aan Thijs Peters, Director of Sales bij Postillion Hotels Nederland. Thijs is geen onbekende, hij heeft al commissie ervaring binnen de vereniging als VP Events.

Gijs Verbeek stopt als directeur MPI

Na 10 intensieve en tevens inspirerende jaren gaat directeur Gijs Verbeek ook van koers veranderen. Per 2 maart begint hij als Head of Events op het Amsterdamse hoofdkantoor van de European Association for International Education. Gijs presenteert zijn opvolger Wendy de Jongh, die het afgelopen jaar al lid was van de event commissie en ook een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan EMEC19 in Den Haag. Gijs is erg blij dat zij de sleutels van de 'winkel' overneemt.
De kersverse voorzitter Thijs Peters bedankt 'Mister MPI' Gijs Verbeek voor zijn passievolle inzet en verbindende kracht, niet alleen binnen de vereniging, maar ook daarbuiten. 
 

Sphere of Influence, de zeven principes van beïnvloeding

Wat houdt beïnvloeding precies in?
Voor velen heeft beïnvloeding een negatieve bijklank maar we hebben het wel nodig om te functioneren in de sociale conteksten waar we onderdeel van uitmaken. Je wilt iets van je leidinggevende, je collega, je partner, of nog uitdagender: van je kinderen. (dat laatste gaat niet lukken tijdens deze sessie). Zijn we niet altijd op zoek naar manieren om het gedrag van een ander te beïnvloeden om onze eigen of organisatie doelstelligen te bereiken?

Deze negatieve bijklank is niet vreemd, sterker nog de goeroe op het gebied van beïnvloeden, Robert Cialdinia, heeft zelf ook het gevoel dat hij negatief beïnvloed wordt met bijvoorbeeld drogredenen om tot een bepaalde handeling of aankoop te komen( bijv.via booking.com: er zijn nog maar 2 kamers beschikbaar).

Oud-hoogleraar psychologie en marketing aan de Arizona State University en de Stanford-universiteit, Robert Beno Cialdini introduceerde in zijn boek 'Influence: The Psychology of Persuasion' uit 1984 zeven principes van beïnvloeding gebaseerd op menselijke communicatie en sociaal gedrag:
1. Wederkerigheid - "Ik help je want je hebt ook iets voor mij gedaan" 
2. Commitment & consistentie - "We hebben A gezegd, laten we dan ook B zeggen" 
3. Sociale bewijskracht - "Kijk eens hoe iedereen dat aanpakt, zo moeten wij dat ook doen" 
4. Sympathie - "Ik gun het je echt om deze opdracht binnen te halen" 
5. Autoriteit - 'Ik volg hiermee de lijn van onze CEO, die weet wat goed voor ons is" 
6. Schaarste - "We moeten nu handelen, onze tijd is schaars"
7. Eenheid - "We moeten het samen doen"

De sessie, geleid door Nick Schoemaker van het Nederlands Debat Instituut, werd interactief door elkaar te overtuigen volgens de bovenstaande principes. Uiteindelijk gaat 't om het creëren van de omstandigheden om elkaar positief te beïnvloeden en overtuigender over te komen.

Keep Calm and Carry On

"De belangrijkste les van vandaag is eigenlijk wel 'blijf kalm en blijf adem halen', want het gaat uiteindelijk om het uitspreken van woorden en de meest simpele manier om direct overtuigend te zijn is door rust uit stralen", aldus Nick Schoemaker.  
 

Bedankt Gijs voor 10 jaar MPI!

©Mariëtte Gillis-Musters