'Kracht van Communities' een inspirerende start van EventSummit 2020

Hoe bouw je een succesvolle community?

Met een eigen community creëer je vertrouwen bij je doelgroep en bouw je online aan relaties. Het is dan ook een belangrijke marketingtool en hét grote geheim achter de groei en het succes van veel bedrijven.

Arjen Lemstra,oprichter EventSummit

Eén van de vuistregels is dat je als eigenaar/CEO van een event/bedrijf jezelf laat zien aan je doelgroep tijdens het event. Zo opent Arjen Lemstra, oprichter van EventSummit, deze ochtend met een gesprek met Kees de Jong, Marketing & Communications Manager van Rotterdam Ahoy. Rotterdam Ahoy is 17 mei de locatie voor het Eurovisie Songfestival en krijgt daarmee de grootste community van de wereld binnen. Rotterdam Ahoy, die de accommodatie 7 weken 'kwijt is', wil de mooiste editie van het songfestival neerzetten.

 

 

 

Maartje Blijleven, dagvoorzitter

Dagvoorzitter Maartje Blijleven, digital community expert en auteur van het managementboek 'We love communities', tevens mede-oprichter van IncludeNow en WomenTalkTech, weet als geen ander hoe je een community begint en laat groeien.
Zij leidt deze ochtend op een soepele wijze en kondigt de sprekers aan die zelf een succesvolle community hebben opgebouwd:

 

 

 

 

Bas Derks van Beam

Bas Derks & Anouk Droogkloot van Beam, het jongerenmerk van de EO
'Houdt het hele jaar door contact met je doelgroep'

Het EO jongerenplatform BEAM organiseert jaarlijks de EO-jongerendag, met 25.000 jongeren in Rotterdam Ahoy, het grootste christelijke jongerenevent van Europa. Zij gebruiken alles aan content wat maar enigszins aansluit bij de interesse van de christelijke jongere, waarbij de doelgroep bepaalt wat Beam doet. De mensen van Beam staan in dienst van de doelgroep, waarbij interactie het sleutelbegrip is.
"Heel veel interactie via social media het hele jaar door om het ultieme familiegevoel te creëeren tijdens de jongerendag. Beam is de familie en de jongerendag is het jaarlijkse feestje van de familie. De beamers (familieleden) maken zelf ook content dat via het platform gedeeld wordt, zogenaamde user-generated content, om de doelgroep scherp te houden in aanloop naar het jaarlijkse event . De Beam familie bestaat uit 40.000 betalende leden die met elkaar worden verbonden door ondermeer de zgn Beam trui", aldus Derks.

 

Jose Woldring en Robert de Vries

The Media Nanny -  Jose Woldring geïnterviewd door Robert de vries (Quality Bookings)
'Wees vooral authentiek en oprecht'

Als eerste Nederlandse vrouw ooit is ze opgenomen in de prestigieuze ‘Billboard Dance Power Players’-lijst. José Woldring staat met haar bedrijf The Media Nanny aan de top van de internationale dance-industrie en verzorgt de PR en marketing voor artiesten van wereldfaam, zoals Martin Garrix en David Guetta. Jose is op toevallige wijze in deze wereld terecht gekomen door vrienden die DJ zijn te gaan helpen met hun promotie en pr. Door zich te specialiseren in de dance, creëerde Woldring haar eigen niche in de markt van de muziek-pr. 
Woldring adviseert om vooral authentiek en oprecht te zijn en als je echt iets wilt bereiken, zul je er elke dag ervoor moeten gaan, maar dat je tegelijkertijd jezelf niet al te serieus moet nemen.  

 

Hans Janssen van Denkproducties

De Geheime Code voor het vullen een Volle Zaal - Hans Janssen, Denkprodukties
'
Durf de beste te zijn'

Het vullen van de zaal tijdens een event is één van de lastigste taken. 
Hans Janssen heeft er 15 jaar ervaring mee en stond o.a. aan de wieg van hét marketingsucces in seminarland: MBA in één dag. En haalde in 2018 Barack Obama naar Nederland (Hans kende de ghostwriter van Obama, maar is er wel anderhalf jaar mee bezig geweest) Hans introduceert 3 marketing manieren en 1 persoonlijke bonus om een zaal te vullen:

 

1. 'Durf de beste te zijn' 
In de markt heb je de beste, de goedkoopste en de rest. Degenen die bovenaan staan, de beste, en onderaan, de goedkoopste gaan vaak goed (Bijenkorf versus Action) en de middenmoot heeft het moeilijk.   
Denkprodukties wil de beste zijn en huurt sprekers in van het hoogste niveau en vraagt dan ook een hoge deelnemersfee die daarmee goed te verdedigen is.

2. 'Likeable zijn'
Dat kan op 2 manieren: het raken van een gevoelige snaar door met name de juiste titel te kiezen; mensen willen niet veranderen maar wel verbeteren, verwerkt in  titels als 'onzichtbaar overtuigen' en 'geraffineerd onderhandelen'.    
Tweede aspect is de lijn, een hulplijn zijn voor je doelgroep door veel content te delen o.a. tips en tricks. 

3. 'Bekend zijn' 
Maak veel reklame voor jezelf en zorg dat je overal je gezicht laat zien en bekend bent. Janssen hanteert de methode 'seven ways, seven days', op 7 momenten op 7 verschillende dagen in 7 verschillende hoedanigheden bij je doelgroep binnen komen, bijv.de voorstelling Soldaat van Oranje doet dat erg goed.  

Persoonlijke bonus: 'Persoonlijk zijn'
Iemand moet het merk zijn. Bij Denkprodukties is dat Janssen zelf die ook ieder seminar of congres persoonlijk opent. 

René Watzema RUMAG

De kracht van RUMAG - Thijs van der Heide, Danny Membre en René Watzema
'Communiceer met je doelgroep op ooghoogte'

De heren openen met de presentatie van een groot bord met het woord 'applaus' er op. Dit bord wordt aan iemand in het publiek gegeven die dat naar eigen inzicht omhoog kan houden zodat er applaus volgt, iedereen is vervolgens weer bij de les. 

Begonnen op een zolderkamer in Enkhuizen met ‘de bekende RUMAG quotes’ en met de kracht van hun community in 5 jaar gegroeid naar een winstgevend lifestyle merk met een community van 1 miljoen volgers op Instagram en actief met een webshop, Youtube, TV en influencers en zelfs een eigen theatershow. De kracht van de quotes zit in de herkenbaarheid, zowel wat betreft vormgeving als inhoud, en de quotes zeggen wat je denkt maar wat je niet persé durft te zeggen.
RUMAG is een online platform dat draait om empowerment van Millennials. RUMAG empowert door hun volgers (publiek) bij het platform te betrekken. Zij houden een poll of nodigen volgers uit op kantoor met de vraag wat voor een gevoel zij bij RUMAG qoutes krijgen. Hieruit bleek dat zelfvertrouwen het belangrijkste gevoel is. Dus in alle content die RUMAG maakt zit de rode draad van zelfvertrouwen.
"Douw niet alle content die jij tof vindt door de strot van je doelgroep maar vraag wat zij tof vinden, betrek ze erbij en communiceer op ooghoogte met ze",aldus Danny.

Tot slot vat dagvoorzitter Maartje de ochtend samen: 
"Allereerst moet de doelgroep duidelijk zijn, waar deze zich bevindt en hoe te benaderen (via instagram, facebook,etc.) en op welk tijdstip. Doe onderzoek, meten is weten; er is net nieuw trendonderzoek van Newcom over dit onderwerp. Deel regelmatig content en wees consistent, maar douw het niet door de strot", aldus Maartje in a nutshell. 

Fotografie: Tycho's Eye

© Mariëtte Gillis